Close-up

Laurence Durieu

Sommige kunstwerken nodigen uit tot extra aandachtig kijken. Je wil van dichtbij onderzoeken hoe een kunstenaar een werk maakte, welke details zich prijsgeven. Ook de de schilderijen van Laurence Durieu wekken dat gevoel op. We zoomen in op een detail uit haar schilderij ‘An afternoon in 2050’.

Ik beschik intussen over een groot digitaal archief. Foto’s die ik in de loop van de jaren maakte, vormen een schatkamer aan beelden. Die zitten fris in mijn hoofd, want ik duik geregeld in dat archief. Zo kan ik verbindingen maken tussen beelden om er een collage mee te vormen. Ik maak een potloodtekening waarin ik de beelden samenbreng en de compositie bepaal. De laatste stap is het omzetten naar een schilderij. Ik gebruik foto’s uit verschillende tijdsvakken. Zo zijn twee van mijn zonen meermaals terug te vinden in dit werk, op een ander moment in hun leven.

Hoe zal de wereld er over 30 jaar uitzien? Dier en mens zitten hier samen aan tafel in een chaotische, slordige setting. Je zou dat zowel positief als negatief kunnen interpreteren, maar ik wil kiezen voor het eerste. Ik hoop dat mens en dier op een meer harmonieuze, ongedwongen wijze gaan samenleven, met voldoende ruimte voor wilde natuur.’

°1972
Woont en werkt in Meise.
Volgde enkele jaren schilderkunst aan de Portaelsschool in Vilvoorde en het SLAC in Leuven.

Ontdek meer werk van Laurence op Beeld.

An afternoon in 2050, 120 x 100 cm, olie op linnen, 2020
Auteur
Annemie Vingerhoets