De invloed van A Paper / A Day

Deel 2: Giro François, Bram Ollieuz & Natasja Mortier

Tijdens A Paper / A Day ontdekten we zelf weer heel wat nieuwe tekenaars. En we zagen ook hoe bij jullie inspiratie opborrelde en hoe jullie elkaars tekenwerk ontdekten. Het stof van A Paper / A Day is nog niet gaan liggen, we blikken in enkele blogposts terug op A Paper / A Day. Ontdek de tekenroutine van 'favoriete tekenaars' Giro François, Natasja Mortier en Bram Ollieuz.

François Giro

"Ik put mijn inspiratie uit alledaagse wandelingen, werkende vanuit mijn geheugen."

Wat motiveerde jou om deel te nemen aan A Paper / A Day? 
Ik had niet veel tijd om in september te tekenen en voelde me redelijk ongeïnspireerd. Regulariteit en consistentie zijn de sleutel voor mijn artistieke praktijk. Hou ik mij hier niet aan, dan heb ik de neiging om uit te stellen en moed of inspiratie te verliezen. A Paper / A Day is dus een geweldige kans om elke dag te tekenen en op hetzelfde moment mijn werk te delen met anderen. 

Dundee Street (2021) - inkt op papier

Ontdekte je interessante mensen tijdens dit project? 
Ik volg veel kunstenaars die deelnemen aan A Paper / A Day. Het is verfrissend om de diversiteit aan stijlen en artistieke benaderingen te zien.

Zal je dagelijks blijven tekenen na A Paper / A Day? 
Ik wil zeker blijven tekenen op dagelijkse basis na dit project. Een dagboek beginnen waar ik er een gewoonte van kan maken om mijn dagelijkse ervaringen in neer te schrijven/ tekenen, lijkt me ook interessant.

Natasja Mortier

Wat motiveerde jou om deel te nemen aan A  Paper / A Day?
Niet lang hiervoor ben ik in een (voor mij) nieuwe techniek beginnen werken, met sjablonen, een tandenborstel en een spatzeefje. Een heel eenvoudige en beetje kinderlijke techniek. Maar je krijgt dan een tekening met een wazige aflijning die opdoemt uit ruis, zoals bij een oude tv, en dat prikkelde me erg. Ik wou deze uitdaging gebruiken om de limieten van de techniek uit te testen: hoe fijn kan ik gaan? Hoe maak ik zachte en harde overgangen? Hoe ga ik om met fouten? En hoe haalbaar is het om op deze manier dagelijks een nieuw beeld te maken?

Ontdekte je nieuwe dingen door deze  challenge? 
Ik heb veel leuk werk zien passeren onder de hashtag. Echt tof om te zien hoeveel mensen hieraan meedoen. dat is best een gezellig gevoel. Ik ontdekte ook hoelang een maand kan duren. En ook: hoeveel rommel je kan maken op drie kwartier tijd.  

Berg

"Ik greep ook al eens terug naar een schetsboek om een oudere tekening verder uit te werken."

Bram Ollieuz

Hoe voelt het om je werk te delen met een (ruim) publiek 
Ik koos Instagram doelbewust om mijn werk te delen met anderen. Na enige tijd kwam ik in contact met het werk van anderen. Hier deelde ik artistieke raakvlakken mee. Het is enorm fijn om in een onbenoemde community te zitten en elkaar te inspireren en geïnspireerd te geraken. Ook volg je het proces van anderen en zie je elkaars (en je eigen) werk evolueren. 

Waar put jij op dagelijkse basis inspiratie uit? 
Fotografie uit begin 20ste eeuw en muziek beluisteren en spelen. Vooral dan ‘oude muziek’ (polyfonie, renaissance- en barokmuziek) beluisteren en viola da gamba, gitaar en piano spelen. 

Bateau (2021)
D Minor (2021)

"Wat ik wel ken zijn momenten dat het werk ’vast’ zit, dat het niet vooruit wil, of toch niet wordt wat ik beoogde. Dan is er maar één oplossing en dat is: verder doen, doorbijten, herwerken, herzien, …"

Ontdekte je nieuwe dingen door deze challenge? 
Vooral dat het ‘doorbijten, herwerken, herzien’ dan in versneld tempo moet gebeuren omdat er elke dag gepost wordt. Normaal maak/post ik 2 à 3 werken per week. Ik werd zelfs deze maand aangesproken met de vraag: “Had je die werken nog ergens liggen, of maak je effectief elke dag een werk?”. Bij deze dus: ik had (jammer genoeg) geen voorraadje liggen en knokte elke dag. Het is heel bevredigend te kunnen zeggen dat het verschroeiende tempo mij goed afgaat en dat de werken die er gekomen zijn in deze periode mij bekoren. 

Wat doe jij wanneer je op bepaalde dagen geen inspiratie hebt? 
‘Inspiratie’ heeft een romantische bijklank in de zin van “de juiste setting, het juiste tijdstip, perfecte samenloop". Ik vervang het woord ‘inspiratie’ liever door ‘geraakt worden/ geroerd zijn/ verwonderd geraken’.
En als je het zo bekijkt, zit ik nooit zonder ‘inspiratie’ want niks laat mij ongeroerd (zowel positief als negatief). Wat ik wel ken zijn momenten dat het werk ’vast’ zit, dat het niet vooruit wil, of toch niet wordt wat ik beoogde. Dan is er maar één oplossing en dat is: verder doen, doorbijten, herwerken, herzien, …

Paysage fautif (2021)

Wat motiveerde jou om deel te nemen aan A Paper / A Day?
Twee zaken: ten eerste was vorig jaar de eerste keer dat ik deelnam. Ik heb toen vooral heel veel nieuwe mensen leren kennen die met gelijkaardige of inspirerende dingen bezig waren. Daarom ging ik ook dit jaar de challenge aan om de diversiteit aan werk te bewonderen, te ontdekken,… om de ‘community’ uit te breiden. En ten tweede om mezelf dat werktempo op te leggen. Om mezelf te blijven uitdagen, lekker dramatisch met de zweep erop! 

Dag 23 was de dag waarop het werk van Bram hieronder werd geselecteerd door curator Elena Minyeyevtseva. Lees hier meer over deze lichtrijke tekening.

Cathedral (2021)