Het zelfportret: Paul Kenens

Een zelfportret geeft een beeld van hoe een kunstenaar naar zichzelf kijkt en zich aan de buitenwereld voorstelt. Uit de knappe, voortdurend groeiende verzameling zelfportretten die we op Beeld aantreffen, plukken we geregeld een opmerkelijk exemplaar. Zoals dit zelfportret van Paul Kenens.

El Jardin, 50 x 70 cm, 2017, olieverf

Paul: ‘El Jardin’ (de tuin) is een werk uit een reeks olieverfschilderijen over de overdreven Spaanse zon in het hoogseizoen. De verzengende hitte en zichtbaar bewegende schaduwen op het middaguur leverden vergankelijke, bijna beweeglijke beelden op. Enkele uren in alle rust improviserend fotograferen met zelfontspanner achter een afgesloten appartementsgebouw maakte van een vakantiedag een nuttige werkdag met een hoop fotomateriaal als resultaat. Die foto’s zette ik over op pc en ik bewerkte ze. Op de foto voor dit schilderij werkte ik de daken op de achtergrond en een raam in de muur weg. Het onkruid tussen de stenen verving ik door een plantje.

Het lag voor mij voor de hand dat ik mensen ging schilderen. Al besefte ik dat gezichten moeilijk weer te geven zijn. Ook handen, voeten en huid schilderen trok mij erg aan, samen met de textuur van  stoffen, doeken, kleding. Bovendien dacht ik onmiddellijk aan grote formaten, zodat ik details kon uitwerken. Met zelfportretten ben je het goedkoopste en gemakkelijkst te bereiken model. Maar ik werk ook al een tijd met een vast fotomodel. De samenwerking is zo goed dat er vanzelfsprekend nog doeken zullen volgen.

Mijn werk begint altijd met een fotosessie. Ik maak improviserend een paar honderd foto’s. Die afbeeldingen moeten rijpen. Het is moeilijk uit te leggen waarom een beeld zich van je meester maakt. Een foto is geen schilderij. Ook al werk je realistisch, het geschilderde beeld zoekt zelf zijn weg. Daardoor wijk ik in een schilderij vaak af van de oorspronkelijke indruk die van een foto uitgaat. Tijdens de uitvoering kunnen nieuwe inzichten de kop opsteken die de noodzaak oproepen om elementen weg te laten of bij te brengen. Zelfs de visie op het werk kan veranderen. Ik werk vrij lang aan een werk (weken) waarbij ik me zo in het schilderij verdiep dat gebeurtenissen, gemoedstoestanden onvermijdelijk sporen nalaten.’

BIO
°1948
Woont en werkt in Wilrijk
Voorheen regisseur, acteur, keramist, startte 6 jaar geleden met schilderen

Ontdek meer werk van Paul op Beeld

Jouw zelfportret in Kunstletters?
Zet een foto van een zelfportret op ons digitaal platform Beeld en gebruik het woord ‘zelf’ of ‘self’ in de titel van het werk. Misschien staat jouw zelfportret in het volgende nummer.