Jouw kunst mag gezien worden en dat gebeurt steeds meer via sociale media zoals Instagram. Je kunt er niet alleen je werk tonen, maar ook inspiratie opdoen en een netwerk uitbouwen. Maar hoe deel je je werk via Instagram met de wereld?
• Download de app via de App Store op je smartphone en maak je profiel aan.
• Je hebt een gebruikersnaam nodig. Je gebruikersnaam mag, maar moet niet, uit je voornaam + familienaam te bestaan. Neem die naam waaronder je bekend bent als kunstenaar.
• Via ‘profiel bewerken’, geef je meer informatie over jezelf. Je laat weten waarvoor je staat.
• Kies je voor een privé-account? Of ga je voor een zakelijk account?
• Privé: enkel de mensen die jij specifiek de toestemming geeft, kunnen jouw posts zien.
• Business: iedereen kan je volgen en dus jouw posts zien.
• Je kan dit altijd aanpassen via: instellingen - account - overschakelen op ander account type.
• Kies voor een zakelijk account als je Instagram gebruikt om je werk in de wereld te zetten.
• Jouw naam en gebruikersnaam staan vanzelf ingevuld, maar deze kan je aanpassen.
• Kies een profielfoto.
• Bij ‘website’ kun je evnetueel je eigen website of blog invoeren.
• Vul je Bio in (zie stap 3)
• Bij ‘Bio’, je biografie, kan je in maximaal 150 woorden een kort tekstje schrijven over jezelf.
• Vertel iets over je werk (Je kan inspiratie opdoen bij hoe anderen je werk omschrijven.)
• Heb je een website? Zet hier ook de link.
• Volg mensen en andere kunstenaars.
• Like foto’s van kunstenaars die je goed vindt. Dit doe je door op het hartje onderaan de foto te klikken. (Of 2 keer op de foto.)
• Interactie op foto’s is altijd goed!
• Via het vergrootglas kan je zelf mensen zoeken en ze volgen. Mensen kunnen jou dus ook vinden. Je krijgt een melding wanneer iemand jou volgt. Die melding zie je bovenaan bij het hartje.
• Wil je gezien worden door anderen? Volg dan alleen die accounts die aansluiten bij je account als beeldend kunstenaar.
Zorg dat je een goede foto hebt. Eventueel bewerk je die op voorhand.
Dat is geen noodzaak, maar wel een middel om anderen je posts te laten vinden.
• Tag personen en accounts die iets met je foto te maken hebben. Zo verhoog je betrokkenheid. Bv: @kunstwerkt
• Op Instagram kan je niet alleen foto’s en video’s posten. Je kunt er ook Insta-stories maken die na 24 uur verdwijnen. Het is een speelse manier om de app te gebruiken als klein ‘dagboek’.
• Je zet je verhaal kracht bij door bijvoorbeeld in te zoomen op een techniek, jouw atelier te tonen en inspiratiebronnen te delen.
• Hier kan je snel en intuïtief werken.
• Klik op je eigen profielfoto (als je nog geen story begonnen bent, zie je een plus naast je foto staan) of op het plusje bovenaan en kies daarna ‘verhaal’.
• Je scherm opent nu een camerascherm, waarmee je een foto of video kan maken of kiezen uit je bibliotheek.
• Je kan tekst, stickers, links, locaties, effecten, … toevoegen.
• Klaar? Druk op het pijltje rechts onder en je verhaal is online voor 24u.
• Je kan kiezen om je verhalen te bewaren op je profiel. Ga naar je profiel en druk op het plusje in de grote bol boven je galerij.
• Denk na over je visuele identiteit: welk verhaal wil je vertellen? Blijf hier trouw aan. Dé aanpak die voor iedereen werkt, bestaat niet. Zoek je eigen weg, blijf trouw aan jezelf.
• Zorg voor een mooie visuele eenheid.
• Toon niet te veel van je privé. Enkel datgene wat relevant is voor je werk, het verhaal dat je wil vertellen. Gebruik hiervoor voornamelijk de Stories. (Of maak een ‘Artist Account’ naast een persoonlijk account en meng deze niet.)
• Maar tegelijk is het wel belangrijk om de mens achter je werk te laten zien. Door foto’s van jezelf te posten. Dat kan gaan over beelden in je atelier of in een andere omgeving in relatie met jouw beeldend werk. Toon hoe je werkt achter de schermen (opbouwen expo, waar vind je inspiratie, je atelier,…)
• Zorg dat je foto’s kwalitatief goed zijn.
• Volg alleen die profielen die passen in jouw verhaal. Andere profielen kan je volgen met je persoonlijk account.
• Leer van andere accounts. Wat posten ze en vooral: wie volgen ze? Welke hashtags gebruiken ze? Wat schrijven ze bij hun foto’s?
• Hoe rekening met het algoritme waarmee Instagram werkt. Dat moet je breder zien dan enkel ‘likes’ en ‘comments’. Ook de posts en verhalen waar je langer bij stil staat, hashtags die je volgt of accounts die je opzoekt, bepalen mee het algoritme.
• Wat is je relatie tot een gebruiker? Instagram probeert ook dat te achterhalen door na te gaan met wie je bovengemiddeld veel interactie hebt. De inhoud van het account van die personen krijg je altijd eerst te zien.
• Hoe vaak open je Instagram? Instagram toont berichten in chronologische volgorde. Afhankelijk of je Instagram elk uur of 1x per week opent, krijg je andere inhoud te zien.