Ook de medewerkers van Kunstwerkt grasduinen door Beeld. Het gevolg: telkens een straffe selectie van enkele werken die hen erg aanspreken. Dit keer maakte Filip, die het digitaal platform in goede banen leidt, een selectie.
Filip: 'Antropomorf boetseerwerk leidt nogal vaak tot een stereotype vormgeving. Het werk van Els Pleysier vormt daarop een uitzondering, wat mij betreft. Haar zoektocht naar vorm en materie zorgt ervoor dat haar ‘wezens’, zoals ze ze zelf noemt, een eigen leven en persoonlijkheid krijgen. Die wezens vertoeven hier in een natuurlijke omgeving, waarin ze zich lijken thuis te voelen. Dat geeft hen nog meer bestaansrecht. Ver weg van de witgekalkte dode muren van een galerie of museum komen deze zandmannen tot leven en dat spreekt me aan.'
Filip: 'Het werk van Vannessa Van Meerhaeghe intrigeert door de zeer persoonlijke stijl die ze hanteert. Aan de kleurkeuze, de compositie en de vormtaal merk je duidelijk dat hier invloeden spelen vanuit haar achtergrond in mode en illustratie.
Enerzijds is er het bevreemdend thema (is dit drie keer de zelfde persoon in één beeld?) en de exuberante kleurenkeuze. Anderzijds is er de directe leesbaarheid van het beeld, waardoor dit werk niet moeilijk overkomt, maar een soort déjà vu - herkenbaarheid opwekt. Door die contradictie springt dit werk in het oog en blijft het plakken.'
Filip: 'Deze in Antwerpen wonende Duitser verrast met de registraties van performances waarin hij de ambiguïteit van communicatie en relaties tussen man en vrouw in vraag stelt. Hij doet dat aan de hand van kledingdesign, licht en geluid. Uitermate intrigerend.'
Filip: 'Zonder trukskes”, zoals Jan zelf zegt, maar met layers, vééééél layers... Dit werk blijft maar geven, eindeloos.
Filip: 'Herhaling, spirografische beelden en vergankelijkheid van materie: combineer deze drie en je trekt mijn aandacht. Jammer dat je geen blik krijgt op het eindresultaat of het proces. Dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid.'