Tijdloosheid, stilte, concentratie: het zijn enkele kernwoorden om het werk van Sylvie De Meerleer te plaatsen. En afzondering: haar atelier is een toevluchtsoord waar ze zich afzondert van de wereld en ruimte vindt voor verbeelding.
'De bezieling waarmee je werkt bepaalt net zo veel als de techniek die je gebruikt.’
Het atelier vormt een belangrijke plek in het leven van Sylvie. Het is de ruimte waar ze naartoe kan gaan om zich af te zonderen van de realiteit. In de stilte kan ze tijdens het tekenen de sleutel terugvinden tot de waarheid of werkelijkheid zonder sluier. Voor haar is er geen onderscheid tussen thuis en atelier, ze vloeien in elkaar over. ‘Tijdens mijn opleidingen werkte ik meestal ook thuis’, vertrouwt ze me toe, ‘Ik ging alleen naar de academie om mijn werk te tonen.’
'Kunst is voor mij een noodzaak, het krijgt al mijn tijd. Ik heb nooit beslist om kunstenares te worden, het hangt samen met wie ik ben en doe.' Het verraadt de grondigheid en passie waarmee ze er aan werkt. ‘Kunst is een evenwicht vinden tussen de creatie met materiaal en de bewuste sturing van dit materiaal. De keuze van je potlood is even belangrijk als het bewust zijn van je lichaam tijdens het proces. Daarnaast is er ook nog een derde component: de intentie. Ik noem het de x-factor: de bezieling waarmee je werkt. Die bepaalt net zo veel als de techniek die je gebruikt.'
‘Het is belangrijk om openingen te laten en verrast te kunnen worden door je eigen werk’, vertelt Sylvie. ‘Vroeger legde ik mezelf teveel beperkingen op. Ik hield me strikt aan de opdracht, kleurde zelden buiten de lijntjes, werkte heel resultaatgericht. De klik kwam door een opmerking van Ronny Delrue, een van mijn docenten. Hij vertelde dat als je drie beelden maakt van eenzelfde onderwerp, er altijd een zal zijn dat je het meest aanspreekt. Het was een uitspraak waardoor er zich een wereld voor mij opende. Ik besefte dat je ook in perceptie een keuze hebt. Waarom zou je een beeld afwerken? Geef toeschouwers de kans om het zelf in te vullen.’
Een van de marktante keuzes die Sylvie doorvoerde in haar werk is het beperkte gebruik van kleur. Haar werken zijn monochrome zenmomenten op doek of papier. Ze voelt zich goed bij deze soberheid die aanwezig wil zijn zonder op te vallen.
Hoe zou ze haar werk zelf omschrijven? Zonder aarzelen zegt Sylvie ‘contemplatie’ en voegt er al lachend aan toe dat ze een schone som zou betalen om Anish Kapoors slogan ‘As an artist I have nothing to say’ te mogen gebruiken. De woonruimte annex atelier roept haar terug. Onze wegen splitsen en ik besluit dat deze kunstenares zeker veel te zeggen en te tonen heeft.
Sylvie exposeert in Kunstenruimte Bogardenkapel. Ze is meteen ook de eerste kunstenaar die in de nieuwe tijdelijke Exporuimte Biekorf werk mag presenteren.
www.ccbrugge.be
www.sylviedemeerleer.com
BIO
Sylvie De Meerleer
°1986
Woont en werkt in Brugge.
Master grafische vormgeving en beeldende kunst, LUCA, Gent
Foto’s: Evenbeeld
Het volledige artikel lezen? Dat kan, abonneer je op Kunstletters.