Een nieuwsbrief is een krachtige en persoonlijke manier om als kunstenaar met je publiek te communiceren. Waarom? En hoe zorg je ervoor dat jouw nieuwsbrief niet zomaar in de prullenmand belandt? Lees even mee.

Waarom een nieuwsbrief?

Via een nieuwsbrief kan je rechtstreeks met je publiek communiceren, zonder afhankelijk te zijn van algoritmes van de sociale media. Je bereikt mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw werk. Dit wordt ook wel direct of permission marketing genoemd: je publiek geeft je de toestemming om rechtstreeks in hun mailbox binnen te dringen.

Hoe maak je de perfecte nieuwsbrief?

Mailinglijst: Maak een lijst met e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in je werk. Dat kunnen vrienden en familie zijn, bezoekers van tentoonstellingen of websitebezoekers. Vraag mensen of je hen op de hoogte mag houden, geef hen de kans om hun contactgegevens achter te laten, maar vraag wel steeds toestemming voor je ze toevoegt aan je mailinglijst.

Kies een platform: Er zijn talloze manieren om een nieuwsbrief te versturen. Je kan dat bijvoorbeeld in je eigen mailbrowser, al moet je daar opletten: als je veel adressen in BCC (blind copy) toevoegt, is de kans groot dat jouw mail in de spam-mailbox van je ontvangers terechtkomt. Daarom is het interessanter om een specifiek mailplatform te gebruiken zoals Mailchimp, Campaignmonitor, Substack… Hiermee kan je veel mensen tegelijkertijd aanschrijven, de lay-out van je mail volledig naar je hand te zetten en je mails achteraf ook analyseren. Mailchimp biedt een gratis versie aan waarmee je tot 500 contacten kan mailen en waarbij je maximaal 1000 mails per maand kan sturen. Als je dus 500 contacten hebt, kan je twee maal per maand gratis een nieuwsbrief uitsturen.

Maak een sterk communicatieplan: stuur nooit zomaar een nieuwsbrief uit. Je communicatie, of die nu via social media of een nieuwsbrief is, is altijd een middel en geen doel op zich. Denk goed na over wat je juist wil vertellen in je nieuwsbrief en giet dit in een overzichtelijk plan. Wil je meer weten over het uitwerken van een communicatieplan? Check dan zeker dit artikel.

Frequentie: bepaal hoe vaak je je nieuwsbrief wilt versturen. Regelmaat is belangrijk, maar overdrijf niet. Kies een frequentie die haalbaar is. Dat kan tweewekelijks, maandelijks, tweemaandelijks zijn. Denk na wat haalbaar is en wat je kan volhouden. Naar aanloop van een belangrijk evenement kan je hier bijvoorbeeld wel van afwijken.

Je onderwerp en inhoud: Kies voor een onderwerpregel die de aandacht trekt, en waardoor mensen je nieuwsbrief uit nieuwsgierigheid zullen openen. Hou je nieuwsbrief kort en boeiend, gebruik veel beelden en zorg ervoor dat de lezers geprikkeld zijn om verder door te klikken.

Je kunt bijvoorbeeld dieper ingaan op een werk en het verhaal erachter, je werkproces tonen of een aankomende expo aankondigen. Door een blik achter de schermen is je publiek sterker betrokken bij wat je doet.

Interactie en betrokkenheid: moedig interactie aan door vragen te stellen, peilingen te houden en feedback te vragen. Dat creëert een gemeenschap rondom je werk. Je kan bijvoorbeeld in je nieuwsbrief exclusieve content aanbieden die je niet op sociale media deelt.

Analyse en optimalisatie: gebruik de analysegegevens van je nieuwsbriefplatform om te zien welke content goed presteert en welke niet. Ga na wat de opening rate en de click rate op je nieuwsbrieven is. De opening rate vertelt je hoeveel procent van je publiek je nieuwsbrief effectief opent. De click rate vertelt je dan weer hoeveel procent effectief vanuit je nieuwsbrief doorklikt naar je website, sociale media of een andere link die je toevoegt. Pas je strategie aan op basis van deze inzichten. Experimenteer met verschillende benaderingen en blijf leren en verbeteren. Luister naar feedback van je abonnees en pas je nieuwsbrief aan op basis van hun behoeften.

GDPR: Zorg ervoor dat je een duidelijk privacybeleid hebt waarin je uitlegt hoe je gegevens verzamelt, gebruikt en opslaat. Verzamel alleen de gegevens die strikt noodzakelijk zijn en vraag expliciete toestemming aan je abonnees om hun gegevens te bewaren. Je abonnees moeten ook altijd de mogelijkheid hebben om zich gemakkelijk uit te schrijven als ze dat willen. Door de privacywetgeving na te leven, toon je niet alleen respect voor de rechten van je abonnees, maar vermijd je ook mogelijke juridische problemen.

13.12.2023