Er zijn veel locaties waar je kan tentoonstellen, maar elk type locatie heeft zijn eigenheid. We lijsten hier op waar je kan tentoonstellen en wat de voor- en nadelen zijn per locatie.
Cultuurhuizen en gemeenschapscentra zijn vaak erg toegankelijk. Zoek uit welk centrum er zich in jouw buurt bevindt en ga er eens langs. Vraag na wat het cultuurhuis bij jou in de buurt te bieden heeft en of je je werk mag komen voorstellen. Verwacht niet meteen dat je zomaar een plaats krijgt in de programmatie van de tentoonstellingen. Ook hun tijd en ruimte is beperkt. Probeer de verantwoordelijke ervan te overtuigen dat dit voor jou als kunstenaar op een belangrijk moment komt. Op de website van CULT vind je een overzicht van zo goed als alle cultuurhuizen.
Pluspunten: Je bereikt een geïnteresseerd cultuurpubliek en afhankelijk van de overeenkomst helpt het centrum met de opbouw, publiciteit, vernissage, permanentie…
Minpunten: Het is belangrijk op voorhand duidelijke afspraken te maken. Je kan een uitgeruste tentoonstellingsruimte toegewezen krijgen, maar evengoed een restruimte zoals een gang of inkomhal. Soms gaat het ook om moeilijk af te sluiten ruimtes en ben je voor vernissages en toonmomenten verplicht een beroep te doen op het cateringbedrijf waar het centrum mee werkt.
Kunstencentra en musea zijn een stuk minder toegankelijk dan cultuurhuizen. Om tentoon te stellen in een museum of kunstencentrum zal je op de radar moeten staan van de curatoren van die huizen. Je kan hen altijd contacteren, maar meestal kweek je interesse door op andere plekken tentoon te stellen, aangesloten te zijn bij een galerie, ambassadeurs te hebben die jou naar voor schuiven en over jouw werk praten... Wil je meer weten over wat een curator juist doet? Lees dan zeker ook dit artikel eens.
Pluspunten: Musea en kunstencentra kunnen een heel belangrijke stap zijn in je carrière als kunstenaar. Ze hebben vaak grotere budgetten en bieden inhoudelijke en financiële ondersteuning aan bij het opbouwen van een tentoonstelling.
Minpunten: De drempel is erg hoog om hier terecht te komen. Je zal al heel wat verwezenlijkt moeten hebben om hier te kunnen tentoonstellen. Laat dit jou vooral niet afschrikken, maar wees ervan bewust dat dit een werk van lange adem kan zijn.
Je hebt heel veel verschillende soorten galeries. Een expo in een galerie heeft meestal het doel werken te verkopen. Je zal dan ook een commissie afdragen en/of de galerieruimte moeten afhuren om hier te exposeren. Lees alles over de verschillende soorten galeries hier.
Pluspunten: Er komt meestal een gericht bezoek van geïnteresseerd kunst- en kooppubliek langs in een galerie. De ruimtes zijn dan ook goed uitgerust en afsluitbaar. Afhankelijk van de overeenkomst verzorgt de galerie de opbouw, publiciteit, vernissage, permanentie, verkoop, contacten…
Minpunten: Een galerie vraagt vergoedingen of een percentage op de verkoop van je werk. Informeer je goed en maak goede afspraken vooraf. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Zelf een expo opzetten in je huis of atelierruimte kan een laagdrempelige manier zijn om een eerste keer naar buiten te komen. Je kan work in progress tonen en je hoeft nog niet meteen een uitgebreid gecureerde tentoonstelling te voorzien. Heb je interesse om hiermee van start te gaan, check dan zeker het project Atelier In Beeld van Kunstwerkt. Deze open atelierdagen zijn dé ideale manier om jouw kunst te tonen.
Pluspunten: Je moet met je werk niet op verplaatsing. Je kan je werk tonen in de ‘natuurlijke biotoop’.
Minpunten: Voor opbouw, publiciteit, vernissage en permanentie sta je volledig zelf in. Er is niet altijd voldoende ruimte. Je moet je doelpubliek weten te verleiden tot een bezoekje.
Denk zeker ook eens na of je in een zaal van de bibliotheek, een dienstencentrum, het ziekenhuis kan exposeren. Wil je toch meer controle houden, kan je ook terecht bij parochiezalen of buurthuizen die hun ruimte ter beschikking stellen. Dit is vaak goedkoop, maar deze ruimtes zijn niet echt voorzien om tentoon te stellen.
Pluspunten: Je kan rekenen op een groter publiek, maar verwacht geen té grote respons aangezien het publiek hoofdzakelijk uit toevallige passanten bestaat.
Minpunten: Het gaat vaak om ‘restruimte’. Vaak is die ruimte moeilijk af te sluiten. Dat verhoogt de kans op beschadiging. Voor de opbouw, publiciteit, vernissage en permanentie sta je meestal zelf in.
Vaak zijn lokale horeca en winkels op zoek naar kunstenaars die hun ruimte willen inkleden. Dit kan een leuke manier zijn om een nieuw publiek te bereiken. Ook bedrijven stellen soms een ruimte ter beschikking aan kunstenaars om tentoonstellingen te organiseren. Trek dus vooral je stoute schoenen aan en durf mensen aanspreken.
Pluspunten: Je bereikt een groot publiek en het is een leuke manier om jouw werken op een laagdrempelige manier te tonen.
Minpunten: Verwacht ook hier geen té grote respons, aangezien het publiek hoofdzakelijk uit toevallige passanten bestaat. Het gaat vaak om ‘restruimte’. Vaak is die ruimte moeilijk af te sluiten. Dat verhoogt de kans op beschadiging. Voor opbouw, publiciteit, vernissage en permanentie sta je meestal zelf in.
Tijdelijke exporuimtes zoals leegstaande gebouwen of historische panden kunnen een heel unieke ervaring zijn en geven een volledig nieuw verhaal aan je kunst. Ga hiervoor zeker eens praten met de cultuurdienst van je stad of gemeente. Zij weten vaak welke leegstaande gebouwen hier eventueel toe kunnen dienen.
Pluspunten: Een ongebruikelijke locatie verrast en kan een publiekstrekker zijn. Er is veel leegstand die kan dienen als exporuimte. Meestal leveren dergelijke panden een mooi kader, uitermate geschikt voor locatietentoonstellingen.
Minpunten: Het is niet altijd vanzelfsprekend om werk in dergelijke ruimtes te presenteren. Misschien is een dergelijke expo gemakkelijker te organiseren in groepsverband.
Kunst in openbare ruimte kan een enorm publiek bereiken. Dit is natuurlijk niet voor alle kunst geschikt en zal vooral interessant zijn voor beeldhouwkunst en street-art bijvoorbeeld.
Pluspunten: Je bereikt een erg groot publiek.
Minpunten: Het is vooral geschikt voor weerbestendig werk. Vaak is het noodzakelijk om een vergunning aan te vragen. De ruimte is uiteraard niet af te sluiten en er bestaat dus een kans op beschadiging of vandalisme.
Kunst in Huis werkt als een bibliotheek voor beeldende kunst. Particulieren en bedrijven kunnen kunstwerken lenen voor een bepaalde periode en als ze willen, kunnen ze deze werken ook kopen. Ze werken samen met zowel gevestigde waarden als opkomend talent. De artistieke leiding kiest kunstenaars als curator en ze hebben jaarlijks ook een aantal digitale selectierondes die voor iedereen open staan om hun kans te wagen.
Pluspunten: Je werk belandt bij kunstliefhebbers aan de muur en je krijgt er jaarlijks nog voor betaald ook. Je kan via deze weg je werk verkopen aan geïnteresseerden.
Minpunten: Ook hier zijn een aantal drempels en moet je al op semi-professioneel of professioneel niveau artistiek aan het werk zijn, vooraleer je hiervoor in aanmerking komt.
Kunstenpunt voorziet op hun website een uitgebreid overzicht van het beeldende kunstenlandschap in Vlaanderen.