Een helder communicatieplan helpt je om jouw kunst tot bij de juiste mensen te brengen. In dit artikel overlopen we wat zo’n communicatieplan juist is en hoe je het gebruikt om te groeien als kunstenaar.
Een sterk plan is altijd een goed idee en zeker als het over communiceren gaat. Je bent als kunstenaar altijd bezig met communicatie bezig. Of het nu gaat om een grootschalig project of in een creatieperiode waarin je jouw proces toont. Zelfs als je beslist om even helemaal niet te communiceren is dat iets waar je bewust voor kiest. Een planning helpt je om je communicatie efficiënter, duurzamer en effectiever te maken, zodat je een groter publiek kan bereiken.
Om effectief te communiceren moet je eerst weten wat je doel is en wie je doelgroep is. Wat wil je bereiken met je communicatie-inspanningen? Wil je je naamsbekendheid vergroten, meer kunstwerken verkopen, deel uitmaken van tentoonstellingen, of misschien een online community opbouwen? Zodra je je doelen hebt vastgesteld, is het tijd om je doelgroep te identificeren. Wie zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw kunst? Denk aan demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie en psychografische gegevens zoals interesses en waarden.
Nu je doelen duidelijk zijn, is het belangrijk om na te denken over de boodschap die je wil overdragen. Dit kan gelinkt zijn aan hoe je jezelf situeert als kunstenaar en het verhaal dat je daarin wil brengen. Wil je daarover meer weten? Lees dan zeker ook dit artikel. Formuleer je boodschap met je doelgroep in het achterhoofd, denk na over de emoties die je wil overbrengen en de sfeer van je boodschap. Ook de taal waarin je communiceert is belangrijk. Wil je een internationaal publiek aanspreken, dan communiceer je best in het Engels. Wil je vooral nabijheid creëren en bereikbaar zijn, dan kan je best in het Nederlands communiceren. Ook je tone of voice zal hierin cruciaal zijn.
Je wil bijvoorbeeld communiceren rond een nieuwe publicatie. Je kan dit met heel veel trots overbrengen, of - als het gaat over werken die jou heel nauw aan het hart liggen - eerder kwetsbaar of gevoelig overbrengen. Of misschien is humor wel de juiste manier voor jou om je boodschap over te brengen.
Communicatie gaat over het vertalen van jouw kunst naar je publiek. Dat kan aan de hand van mond-tot-mondreclame, nieuwsberichten in de pers, posters en flyers, online aanwezigheid, evenementen… Maar welk communicatiemiddel je gebruikt, zal heel hard afhangen van je doel en je doelgroep. Als je bijvoorbeeld binnen een maand een evenement hebt, zal mond-tot-mondreclame niet voldoende zijn om je boodschap over te brengen. Als de doelgroep die je wil bereiken vooral bestaat uit jongeren, heeft het weinig zin om enkel in te zetten op Facebook.
In een communicatieplan denk je ook na over welk budget je hebt om te communiceren. Als je een expo wil promoten, is dat vaak duidelijk. Dan zal je een budget hebben voor affiches en flyers en eventueel een gesponsorde post op social media. Maar ook op andere momenten is het interessant om een budget opzij te zetten voor postkaartjes, stickers, een videomaker of fotograaf die in je atelier langskomt. Denk ook na welke vrienden/kennissen je kan inschakelen om je te helpen. Het helpt je de kosten te drukken.
Giet al deze info in een duidelijke tijdslijn, een document, een to-do lijst die je kan afvinken. Zo heb je een snel en duidelijk overzicht van alle taken die je te wachten staan en zal je geen belangrijke momenten in je communicatie mislopen. Gebruik hiervoor een retroplanning waarbij je start bij het eindpunt (de publicatie, de opening van je expo…) en vervolgens plan je stap voor stap terug in de tijd. Maak ook een specifiek contentplan voor sociale media waarin je oplijst wat je wanneer wil posten en op welke media.
Maak al je doelen SMART (Strategisch, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden). Zorg dat je in elke fase kan nagaan hoe goed je communicatie loopt, dat kan via je statistieken op Facebook of Instagram, maar ook via Google Analytics of zelfs een enquête naar je publiek. Analyseer welke kanalen en berichten het meest effectief zijn in het bereiken van je doelen. Pas je strategie aan op basis van deze bevindingen en blijf evolueren.