Maak je al een tijdje beeldend werk, dan wil je er wellicht ook mee naar buiten komen’. In dit artikel kom je te weten hoe je start met het uitbouwen van een netwerk, hoe je makkelijk en doeltreffend communiceert over je werk en hoe je gemaakte contacten kan onderhouden.
Netwerken onder kunstenaars is niet nieuw. De Franse impressionisten deden het om een gezamenlijke visie op kunst te ontwikkelen, tentoonstellingen op te zetten en zo één van de belangrijkste stromingen te worden uit de kunstgeschiedenis. De impressionisten bouwden een netwerk uit om het over hun ideeën en visie te hebben, maar je kan net zo goed een netwerk uitbouwen om je kunst naar buiten te brengen.
Denk eraan: netwerken-om-het-netwerken levert weinig op. Stel jezelf een doel. Inventariseer je contacten en durf ze te gebruiken. Lijst op wie je al kent. Je hebt ongetwijfeld mensen in je omgeving die jou kunnen helpen: een fotograaf, iemand die goed kan schrijven, een websitebouwer, andere kunstenaars, mensen uit de culturele sector, opdrachtgevers, galeriehouders, curatoren, journalisten...
Je kan je netwerk indelen in ‘warme connecties’, wanneer je rechtstreeks contact hebt en ‘koude connecties’, wanneer je de persoon in kwestie enkel ‘via via’ kent. Overal kan je mensen ontmoeten, maar zeker bij de start van je netwerkactiviteiten is het slim om lokaal en laagdrempelig te beginnen. Maak geen misbruik van je contacten. Het is een kwestie van geven en nemen. Zorg dus dat jij voor hén ook aanspreekbaar bent. Contacten moeten onderhouden worden, je kan mensen niet enkel benaderen wanneer je aan promotie wil doen.
Ondanks alle sociale media als LinkedIn, Instagram of Facebook blijft persoonlijk contact een onmisbare schakel voor je netwerk. Door regelmatig tentoonstellingen en musea te bezoeken op vernissages, vergroot je de kans mensen uit het kunstcircuit te ontmoeten.
Weet je nog steeds niet goed waar te starten. In de databank van Kunstenpunt vind je een hele lijst van kunstenaars, curatoren en organisaties die met beeldende kunsten aan de slag gaan.
Om succesvol te netwerken moet je goed weten wie je bent als kunstenaar en waar je naartoe wil. Hoe je je als kunstenaar kan situeren, lees je in dit artikel. Natuurlijk is het van groot belang dat je je doel daarna ook goed onder woorden kan brengen. Een goede oefening daarvoor is de elevator pitch, waarbij je kort en duidelijk formuleert wat je doet en wat je plannen zijn. De term is geïnspireerd op de tijdsduur waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, variërend van 30 seconden tot 2 minuten. Die tijd zou moeten volstaan om jezelf aan een nieuw publiek voor te stellen. Een efficiënte elevator pitch moet de volgende vragen beantwoorden:
• Wie ben je?
• Wat maak je en waarom?
• Wat biedt het de toeschouwer/de mogelijke koper?
• Waardoor onderscheidt jouw werk zich van dat van andere kunstenaars?
Verder is het belangrijk dat je rekening houdt met:
• de inhoud van de pitch, eenvoud siert.
• verbale communicatie, spreek helder en duidelijk.
• non-verbale communicatie, let op je houding. Wees zeker van je stuk en van jezelf.
Erg belangrijk is dat je de aandacht weet te houden van degene die je toespreekt. Hoe korter de tijd die je neemt, hoe frisser de aandacht van de luisteraar. Wijs hen op de positieve dingen die je doet: een expo die eraan komt, een publicatie die je gaat maken…
Probeer niet alleen over je werk te willen vertellen, maar een verlangen op te wekken om meer te weten te komen over je werk. Geef ook de gelegenheid daartoe. Bezorg de persoon in kwestie een visitekaartje met je contactgegevens en een link naar je website, of een flyer voor je eerstvolgende tentoonstelling.
En misschien wel het belangrijkste van een goed gesprek: luister naar de andere. Kom te weten wat je gesprekspartner interesseert en drijft en bouw zo duurzame en oprechte contacten uit.
Nu het ijs gebroken is en een eerste contact is gelegd, is het ook aan jou om ervoor te zorgen dat het niet bij die ene ontmoeting blijft. Hou de ander geprikkeld.
• Voerde je een fijn gesprek en kreeg je contactgegevens, stuur dan de volgende dag even een passend berichtje via e-mail. Zo kan je die persoon even bedanken voor het fijne gesprek en kan je verder informatie uitwisselen.
• Heb je informatie waarvan je denkt dat die interessant kan zijn voor iemand uit je netwerk (bijvoorbeeld een artikel uit een tijdschrift op zijn/ haar vakgebied)? Maak hem of haar daar dan attent op. Het is een fijne manier om in contact te blijven.