Illustratie: Telma Lannoo

Crowdfunding kan een interessante manier zijn om inkomsten te genereren voor een project en daarbij je publiek rechtstreeks te betrekken.

Crowdfunding is letterlijk fondsen (funding) zoeken bij je publiek (crowd). Je kan deze inkomsten bijvoorbeeld gebruiken voor het maken van een boek of een tentoonstelling, maar ook voor het aankopen van bvb. een zeefdruk of ander materiaal. Er zijn verschillende soorten crowdfunding:

  • Donation based crowdfunding: je publiek geeft een donatie aan jou als kunstenaar voor het realiseren van je project.
  • Equity based crowdfunding: je publiek koopt zich in in jouw onderneming of project. Dit is voor kunstenaars vaak minder van toepassing.
  • Reward based crowdfunding: dit is misschien wel de bekendste vorm van crowdfunding. Hier bied je als kunstenaar beloningen aan wie jou een donatie geeft. Binnen de kunsten zal dit ook de meest voorkomende vorm van crowdfunding zijn. Zo kan je een gesigneerd boek geven wanneer iemand sponsort of een unieke zeefdruk vanaf een bepaald bedrag. De opties zijn hier werkelijk eindeloos.

Hoe begin je met een crowdfundingproject?

Het is belangrijk om te weten dat een crowdfunding heel wat werk vraagt en vaak zullen crowdfundplatformen je enkel betalen als je ook effectief de doelstelling haalt. Stel, je wilt €5.000 ophalen en je haalt maar €4.999 op, dan zal het crowdfundplatform alle funders terugbetalen en zal jij geen inkomsten hebben voor je project. Het is dus van cruciaal belang dat je een publiek weet te bereiken dat bereid is jou te sponsoren. Je zal dan ook moeten zorgen voor een sterke campagne met beeldmateriaal, video's, nieuwsbrieven en veel, heel véél content op social media.

Een crowdfundcampagne loopt meestal een maand. Dat is omdat de meeste inkomsten gegenereerd worden op de eerste dagen en de laatste dagen. Het heeft dus weinig zin om het project 6 maanden te laten lopen? Dan verlies je ook een beetje het momentum en de hoogdringendheid van je crowdfunding.

Je zal ook een platform moeten kiezen waarmee je gaat samenwerken. Op de website van Cultuurloket vind je een uitgebreide lijst terug van verschillende crowdfundplatformen. Let wel op, de platformen bieden meer of minder begeleiding. Zeker als het de eerste keer is dat je dit opzet, kan het handig zijn om een klankbord te hebben om je campagne en je beloningen mee te bespreken. Het platform waar je mee werkt zal een percentage afhouden van de inkomsten die je genereert. Hou hier rekening mee in je begroting.

Hoe bekom je een succesvol project?

  1. Start met een goed concept. Waarvoor heb je geld nodig? Zorg dat je dit heel goed kan pitchen en maak dit ook concreet zodat wie jou financieel steunt ook goed weet waarvoor het geld wordt gebruikt.
  2. Kies een correct bedrag, zorg ook voor een deel eigen inbreng en geef in je projectplan ook je begroting mee, zo ben je volledig transparant. Dat maakt de drempel om jou te steunen ook weer lager. Kies ook een realistisch bedrag zodat de slaagkans groot is. Hou er rekening mee dat je op die inkomsten mogelijks ook belastingen betaalt en btw afdraagt als je btw-plichtig bent.
  3. Probeer zoveel mogelijk mensen te overtuigen. Niet enkel om jou te steunen, maar ook om mee reclame te maken voor de campagne. Zo kan je niet enkel meer inkomsten genereren, maar leren ook nieuwe mensen jouw kunst kennen. Je kan eventueel ook proberen om de (lokale) pers mee te krijgen in jouw verhaal.
  4. Zorg voor voldoende content op social media en giet dit ook in een plan. Zo weet je elke dag wat je te doen staat en hoef je niet, te veel, te improviseren.
  5. Zorg ervoor dat je al 30% van je doelstelling binnenhaalt voor je onlinecampagne effectief start. Zo toon je meteen dat je project de moeite is om in te investeren.
  6. Zorg voor goede beloningen. Denk goed na over welke beloningen je voorziet en voorzie iets voor verschillende prijsklassen. Zo kan iedereen die wil jou steunen.
18.06.2024