Dit event gaat niet door.
We vieren het kleurrijke nieuwe nummer Kunstletters #024 met Kunstletters live: een inspirerende avond waarop enkele kunstenaars uit het nieuwe nummer te gast zijn. En deze editie is 'een specialleke', we bezoeken de expo Draad samen met enkele kunstenaars die er exposeren én krijgen een blik achter het coverontwerp.
Dwaal met ons door de tentoonstelling Draad en ontmoet Emma De Meulenaer, Anisa El Margai en Petrus Vanlessen, drie kunstenaars die hun werk in de expo tonen. Ze gaan in gesprek met podcastmaker Emma Van Paemel over hoe het werk tot stand kwam en hoe ze werken. Daarna zakken we af naar Damast, het café van Texture, waar we - met een drankje in de hand - meegenomen worden in het verhaal van Wilfried Pulinckx. Hij vertelt in geuren en kleuren over zijn coverontwerp voor Kunstletters #024 en zijn fascinatie voor kleur.
Anisa El Margai ziet het verlangen om verhalen tot leven te brengen als een rode draad in haar werk. Ze studeerde in 2O22 af als master grafiek (KASK Gent) met een reeks textielwerken. Haar liefde voor textiel groeide nadat ze poppen creëerde van personages uit eigen verhalen. In Draad toont ze een borduurwerk uit de reeks "Dichter bij jou" waarin ze borduurwerk en patchwork combineert om een verhaal te vertellen over herinneringen aan haar vader.
Wilfried is docent grafiekkunst aan de Academie voor Beeldende en Audiovisuele Kunsten in Anderlecht, en gepassioneerd door kleur. In zijn praktijk gebruikt hij diepdruk, zeefdruk en houtsnede om rond kleur te werken. Als een instrumentenbouwer maakt hij drukvormen, platen en sjablonen. Tijdens het drukproces ontstaat de muziek. Voor de cover van Kunstletters liet hij zich inspireren door de veranderende aard van kleuren (en licht). Hij vertelt in geuren en kleuren over zijn experiment rond het werken met kleurlagen.
Emma is textielontwerper en onderzoekt in het werk 'Glitz and glams' de dialoog tussen constructie en ornamentatie. Nu het marketingverhaal rond kledij haast belangrijker is dan het stuk zelf, welke functie neemt het kledingstuk dan nog in?
In het werk van Petrus overheerst de autobiografische insteek, al linkt hij zijn eigen leefwereld aan herkenbare thema’s. Vaak met een grote rol voor de vorm. Ook het werk dat hij toont in Draad, 'Connecting by number’, begon ook als een onderzoek naar wat vorm voor hem betekent. Al onderzoekend begon hij te creëren én te reflecteren over de relatie met zijn grootmoeder, wiens oude patroonbladen hij gebruikte voor dit werk. Petrus geeft momenteel les aan de Kunstkoepel (academie) in Bilzen en is restaurator van schilderijen.
- Kunstletters live gaat niet door. -