David Tanghe brengt in zijn werk op een bijzondere manier tekenen en schilderen samen. Ook voor het werk dat op de cover van Kunstletters #019 prijkt gebruikte David verschillende media om tot een verrassend resultaat te komen.
David: ‘Mijn doeken gaan over het schilderen zelf: een bewust omgaan met elke penseelstreek. Wat doet de kleur, de saturatie, de richting of de structuur van het doek met de rest van het schilderij? Ik laat de verf liever verf zijn dan een afbeelding te worden. Schilderen is verwerken wat een beweging (van een kwast) doet. Het blijft schikken en herschikken, snoeien en laten groeien tot het schilderij haar eigen taal spreekt.
Tekenen betekent ademen voor mij. Tekenen is doorheen de jaren een tweede natuur geworden. Een vanzelfsprekendheid, waardoor ik mijn hand zijn ding kan laten doen. Die schriftuur voed ik dagelijks, zoekend naar boeiende gehelen waar lijn, vlak, kleur, volume, ruimte, textuur een complex gegeven kunnen vormen. Meestal werk ik tegelijk op drie formaten. Dat dwingt me om me aan te passen en te zorgen dat de tekeningen niet uit gewoonte ontstaan. Ik word het liefst ook zelf verrast door wat er op papier verschijnt.'
'De directheid van een lijn en wat die kan betekenen (opdeling, begrenzing, spoor…) breid ik in groter werk uit met vlakken kleur. Die breng ik meestal aan met gekleurde tape of met acrylverf. De textuur en eventuele transparantie ervan gaan in conflict met de grafische figuren. Mijn ‘dagtekeningen’ zijn letterlijk tekeningen die in één keer (één sessie) op papier verschijnen. Het is kijken wat de hand die dag te vertellen heeft. Bij groter werk heb ik meerdere dagen nodig. Ook daar wil ik loskomen van technieken en het aangename verlaten, op zoek naar verrassing. Tekenen zie ik als wandelend verkennen.
Ik werk nu aan ‘Knotkop’, een serie rond de eigenzinnige vormen van knotwilgen. Het gaat mij daarbij om het karakter van deze verminkte boom, die niets elegants meer heeft maar knoestig verder wil groeien als een eigenwijze, noeste identiteit. In die geknotte kop zie ik een gelijkenis met wat mijn tekeningen en schilderijen zijn. Het ploeteren om tot een bestaansrecht te komen, zo zit ook mijn werk in elkaar: zoeken, uitgommen, overschilderen, snoeien.’
°1969
Werkt als schilder en leraar beeldende vakken.
Volgde o.a. opleidingen aan de Academie van Brugge, Fine Arts Academy Ravenna en Kunstacademie Den Bosch.