Dit zomernummer van Kunstletters staat in het teken van 'buiten'. Ook op de cover. Emma Veulemans maakt grote schilderijen, in felle kleurcombinaties. ‘Als ik schilder op groot formaat, kan ik de elementen de ruimte geven om hun eigen ding te doen.’
Emma: ‘Tijdens het lopen ontdek ik nieuwe plekjes. Ik hou regelmatig halt om het landschap op beeld te zetten. Goed voor een album vol inspiratiebeelden. Ook details leg ik vast: een boom die een interessante kromming heeft of een mooie structuur op de stam. Huizen bieden inspiratie: voortuintjes, ramen, kleuren, vormen. Er zijn zoveel elementen die mij bijblijven. De kiem voor dit werk ligt in zo’n loopsessie. Het schilderij maakt deel uit van de ‘Spring Series’. Dat is een initiatief van Copper & Light, een nieuw samenwerkingsmodel in de beeldende kunsten. Door kunstenaars en investeerders te verbinden in een coöperatie, wil Copper & Light een frisse, maar vooral broodnodige, wind doen waaien doorheen de Belgische kunstwereld.
De 'Spring Series' bestaat uit 17 frisse kunstwerken van 17 opkomende kunstenaars. De regels waren helder: iedereen maakt een werk op hetzelfde formaat. Het beeld dat ik voor ogen had, paste niet binnen dit formaat en dus ben ik gaan nadenken over een oplossing. Uiteindelijk vertrok ik van een groot paneel, dat ik versneed tot zes kleinere schilderijen. Uit die werken koos ik het beeld dat het meest omvatte wat ik zag tijdens mijn looptocht.
Ik heb ontdekt dat ik mijn ei creatief best kwijt kan in werken op groot formaat. Kleinere schilderijen doen bedrukter aan en geven me het gevoel dat het beeld wil uitbreken. Maar als ik schilder op groot formaat, kan ik de elementen de ruimte geven om hun eigen ding te doen. Kleuren kunnen ademen. Alles heeft te maken met balans.'
'Mijn schilderijen evolueren altijd sterk van een eerste beeld naar het finale resultaat. Ik bouw een werk altijd op door een stap achteruit te nemen en gewoon dingen te overschilderen waar ik niet tevreden over ben. Ik kan duizenden kleurencombinaties prachtig vinden, maar ik merk dat ik elke keer opnieuw teruggrijp naar ongeveer dezelfde kleuren. Als ik dat kleurenpalet gebruik, voel ik een soort rust over me neerdalen, het gevoel dat het schilderij klopt. De kleuren houden het voor mij extra interessant omdat ze vaak niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Kleur is heel gevoelsmatig: door verschillende kleuren uit mijn palet naast elkaar te plaatsen, creëer ik zo een dreigend, triest of net een vrolijk en opgewekt beeld.'
°1999
Heeft een atelier in Tienen.
Is illustrator, schilder en kunstenaar bij Copper & Light.