In Kunstletters #028 duiken we de diepte in en focussen op werk dat met drie dimensies speelt. Ook op de cover: Merel Cremers' fascinatie voor dieren en natuur inspireerde haar voor dit Heggenbeest: een bijzonder werk op het raakvlak van 2D en 3D met een konijnachtig wezen in de hoofdrol.
Merel: ‘Mijn ouders zijn allebei natuurmensen. Daardoor speelde mijn jeugd zich vaak buiten af, waar ik speelde in het bos en de struiken. Mijn blik was voortdurend op de bodem gericht, op zoek naar wegschietende beestjes. Die wereld van de dieren fascineerde mij van kinds af aan. Zo was ik ook in de ban van het boek en de gelijknamige film Waterschapsheuvel’ van Richard Adams, met een kolonie konijnen in de hoofdrol. Later kwam ik in aanraking met Japanse tekenfilms, zoals die van Studio Ghibli. Nu vind ik veel boeiend materiaal in zowel hedendaagse popcultuur, zoals memes, als in verhalen en iconen uit de oudheid.
Vaak spelen haas- of konijnachtigen een grote rol in mijn werk. Het zijn niet alleen vormelijk interessante dieren, je vindt ook heel wat verwijzingen naar ze in mythen en verhalen van allerlei culturen. Ze komen werkelijk overal voor. Zo ontdekte ik, tijdens een reis door Mexico, grote keramische potten in de vorm van konijnen.
Een jaar geleden nodigde kunstenaar Joost Gevaert me uit om deel te nemen aan een tentoonstelling. Hij werkte aan een reeks schilderijen rond de beukenhaag in verschillende jaargetijden. Het idee van wat er allemaal in zo’n dikke heg huist, inspireerde mij tot het maken van
Heggenbeest. Het werk maakt deel uit van een tweeluik. Pas recent ben ik gestart aan de uitwerking van het tweede deel, maar ik kijk ernaar uit ze binnenkort samen te zien hangen.'
Merel: 'Ik boetseerde een reliëf uit een grote plak klei door materiaal weg te nemen en toe te voegen. Na een tijdje drogen werd de klei ‘lederhard’ en bracht ik engobes aan. Die kleislibs maak ik graag zelf. Zo kan ik de kleuren helemaal naar wens samenstellen. Ik vind het heerlijk om nieuwe kleuren en combinaties te testen en zo mijn palet te vergroten. Hoewel ik mijn kleuren altijd test, is het toch altijd een verrassing hoe het werk uit de oven komt. Want door het over elkaar schilderen, mengen de kleuren zich en is de test niet zo representatief meer. Het definitieve resultaat zie je dus pas na het bakken, maar dat maakt ook wel deel uit van de magie.
Voordat ik Keramiek studeerde, had ik al een opleiding Illustratie afgerond. De wisselwerking 2D-3D is altijd een element van mijn werk geweest. Ik leerde sgraffito kennen, waarbij je gekleurde engobe wegneemt, om de onderste laag bloot te leggen. De techniek is heel grafisch en direct en ligt me goed, maar het blijft vlak. Daarom vormt werken rond het reliëf in de klei een interessante piste om de wisselwerking tussen 2D-3D verder te onderzoeken, maar vooral ook om losser en expressiever te werken.’
°1989
Heeft een atelier in Cadzand.
Studeerde Illustratie aan St. Joost School of Art & Design in ’s-Hertogenbosch en Keramiek en Glaskunst aan LUCA School of Arts in Gent.
Ontdek Merels werk op Beeld.