Waarom je beperken tot een uniform schetsboek waarvan je er dertien in een dozijn vindt? Maarten Derous laat zien dat een schetsboek alle mogelijke vormen kan aannemen. Hij noemt zichzelf een verzamelaar, die graag structureert en tegelijk de chaos van zijn werkproces omarmt.
Teken je in schetsboeken?
Maarten: "Eigenlijk niet. Ik probeer het altijd opnieuw, maar het lukt me niet. Ik vind het leuker om op losse pagina’s te tekenen en die tekeningen dan in een boek of publicatie te verzamelen. Het gebeurt vaak dat een aantal schetsen of prints rond eenzelfde thema gaan, die bundel ik in dozen of in een map. Er zit dan niet echt een verhaal in die verzameling, ik zie het eerder als een soort archiefboek.
Ik werk eigenlijk omgekeerd: eerst los werk maken en het pas als laatste stap bundelen. Ik vind mijn manier van werken goed zo. Het mag zelfs slordig zijn. Ik weet dat ik het na verloop van tijd toch begin te ordenen in aparte pakketten. Dat is de verzamelaar in mij, ik hou ervan om dingen te bundelen."
En teken je ook op andere plaatsen dan je bureau of atelier?
Maarten: "Ja, ik heb altijd tekengerief op zak: mijn pennendoos van Jurassic Park en papier. Losse vellen of een goedkope blok. Hoewel je zo’n blok ook kan zien als een soort schetsboek, raak ik dit soort niet snel beu. Ik kan de pagina’s er gewoon af scheuren. Voor de losse vellen zoek ik bewust naar afgedankt papier, in de prullenmand of in kringwinkels. Dat is vaak wat beschadigd of verkleurd, dus sowieso geen goed tekenpapier, maar ik vind dat het wel werkt. Mijn werk leent zich niet tot een gewoon wit boekje. In zo’n voorgemaakt boekje hang je ook vast aan een bepaald formaat, terwijl ik graag veel wissel van formaat.
Het papier dat ik verzamel, sleur ik trouwens vaak weken mee. Ik voel dan dat ik er iets mee kan doen, maar kan er nog niet meteen op tekenen. Dat moet groeien."
Kan je je werk omschrijven, wat teken je?
Maarten: "Ik duik vaak obsessief in een onderwerp. Het beste voorbeeld hiervan is mijn masterproject aan het KASK, waarvoor ik een heel jaar lang rond een alien werkte. Een ander voorbeeld is een dino-zine die ik maakte, maar nooit publiceerde. Het staat vol selfies bij dino’s samen met getekende skeletten. Die dino’s keren trouwens vaak terug: als kind had ik er een obsessie mee, ik tekende ze zo goed mogelijk na. Ik stopte er opeens mee, maar nu zijn ze toch terug. Ik begon al vroeg echt bewust te tekenen, in de kleuterklas. Toen tekende ik de lijnen van de kleurboeken over met kalkpapier.
Mijn werk is best humoristisch, maar voor mij zit er een diepere betekenis in. Die vind ik vaak te heftig en dus geef ik er een plezierige draai aan. Mensen beschouwen mijn werk dan ook als grappig, maar wie verder kijkt, ziet er veel meer in."
Hoe begin je te tekenen?
Maarten: "Ik baseer me vaak op foto’s die ik online of in boeken vind. Zeker als ik niet goed weet wat tekenen, zoek ik bewust naar goede foto’s. Of ik grijp terug naar oude familiefoto’s. Soms teken ik die foto’s gedetailleerd, vaker teken ik een stuk ervan en vul ik het aan met een stuk van een andere foto. Zo maak ik collages zonder knip-en plakwerk, ik knip ze al in mijn hoofd."
Met welke materialen werk je graag?
Maarten: "Dat wisselt regelmatig en gaat in fases. Zwarte kleurpotloden waren een hele tijd mijn favoriet, die fase komt nu wat terug. Vorig jaar werkte ik veel met WC-papier met alcoholstift. Het papier zuigt de inkt van de stiften helemaal op, ik ontdekte dat je dit kan gebruiken om te tekenen. Het zorgt voor mooie resultaten.
Ik hou wel vast aan bepaalde potloden die echt mooi zwart kleuren. Naar kleur grijp ik niet vaak terug, ik vind het interessanter om een kleur als ondergrond te gebruiken, dan kies ik bijvoorbeeld voor geel of roze papier."
Waar haal je je inspiratie?
Maarten: "Vooral uit muziek. Ik luister heel veel muziek en vind het interessant om met die teksten te werken. Ik haal er concepten uit en verwerk die in mijn tekeningen. Muziekteksten zetten me ook aan om zelf te schrijven, zowel muziek als verhalen. Al ben ik daarin nog aan het zoeken."
Waar ben je nu mee bezig?
Maarten: "Op dit moment ben ik meer aan het nadenken dan aan het tekenen. Ik studeerde net af aan het KASK en heb nu nood aan een concept, iets waar ik naartoe kan werken. Ik wil niet gewoon tekeningen maken die allemaal los staan van elkaar."