A paper / a day is een online tekenchallenge die jaarlijks oktober inpalmt. Teken mee vanaf 1 oktober en deel je schetsen op Instagram #apaperaday22.
laat je inspireren door de tekencoaches* op onze Instagrampagina
TEKEN
post dit op Instagram (je profiel moet openbaar zijn!)
gebruik hashtag #apaperaday22
doe dit morgen opnieuw
A paper / a day wil iedereen aan het tekenen zetten. Volslagen beginners of ervaren tekenaars, op een klein papiertje of in een mooi schetsboek. We moedigen je zelfs aan om élke dag te tekenen, om een tekenroutine te vinden. Voor deze vierde editie vonden we daarvoor zeven enthousiaste tekenaars, die je hierbij een handje helpen.
Met korte tutorials, odes aan hun tekenhelden of sneak peeks in hun eigen praktijk dagen ze je op onze Instagrampagina uit om het tekenpotlood wat meer of op een andere manier vast te nemen.
En voor de competitievelingen onder ons: de keuzes van deze inspirators zullen wekelijks gepubliceerd worden op onze social media.
(°1988, Antwerpen)
Het liefst van al tekent Charlotte Dumortier gekke figuren met grote hoofden – bij voorkeur in het blauw en oranjerood. Ze is co-organisator van het tekenfestival Tekenpudding en maakt deel uit van Aline, een nieuw Nederlands magazine rond kunst en strips. Op dit moment werkt ze met Big Picture Press aan een kookboek voor kinderen.
(°1988, Caracas, Venezuela - Brussel)
Voor Ivonné Gargano is tekenen een manier om het onzichtbare weer te geven. Haar tekenpraktijk omvat zich niet in één techniek of stijl, maar omschrijft ze zelf liever als: “writing lines and sometimes drawing a few words”. Naast het lesgeven, zette ze ook de “Club de dessin” op poten: een online club die inzet op tekenen buiten het artistieke veld.
(°1985, Merksem)
De kleurrijke illustraties, animaties en muurschilderingen van Jango Jim proberen de wereld een beetje mooier en vrolijker te maken. Tekenfilms van begin 20e eeuw, psychedelische kunst en posters uit de jaren 60 en outsider art of underground comics uit de jaren 70: ze inspireren Jango Jim eindeloos. Op dit moment werkt hij mee aan een Amerikaanse animatiereeks en waren zijn illustraties al te vinden bij Vice, The Guardian, The Washington Post, Converse, Dr Martens en Apple.
(°1989, Brussel)
Toen ze zestien was, tekende Azam Masoumzadeh zichzelf al met een koffer in de hand. Sindsdien is ze steeds onderweg. Zo tekent ze haar inspiratiepost voor #apaperaday22 vanuit haar geboorteland Iran, anders doet ze dit vanuit haar badkamer in Brussel. In haar lijntekeningen en strips creëert ze gelaagde werelden van alternatieve realiteiten. Vorig jaar bracht ze haar boek ‘Glad that I came, not sorry to depart’ uit, dat vertrekt vanuit de duizend jaar oude poëzie van Omar Khayyam. Het verhaal is voorzien van augmented reality waarmee het verhaal auditief en driedimensionaal tot leven komt.
(°1982, Mechelen)
In de herkenbare tekeningen van grafisch kunstenaar Gijs Vanhee spelen “freebirds” de hoofdrol: menselijke figuren met en vogelhoofd. Deze zwart-witte personages beleven hun avonturen doorheen zijn (vaak autobiografisch) werk op papier, doek en muren. Ze verbeelden een zoektocht naar vrijheid, wat een rode draad vormt doorheen zijn werk en tegelijk de balans tussen de natuur en de maatschappij representeren.
(°1992, Gent)
Op het geboortekaartje van zijn zoontje tekende illustrator, striptekenaar en docent Lukas Verstraete een grafzerkje. Volgens hem een ode aan het leven, volgens zijn buren ongepast en simpelweg sadistisch. Naast tekeningen voor onder meer Humo, De Standaard, Rekto: Verso, Le Monde Diplomatique en De Morgen publiceerde hij in 2017 een grote dikke strip ‘Een Boek Waarmee Men Vrienden Maakt’. In het echte leven maakt hij vrienden door uit zijn ateliervenster te zwaaien.
(°1996, Antwerpen)
Ergens op de grens tussen schilderkunst en textiel creëert Celina Vleugels haar eigen creatieve wereld waar geen tijdlijn bestaat. Laag over laag weet ze een beeld op te bouwen waar herinnering en verbeelding elkaar ontmoeten. Haar schetsen vormen zich door directe impulsen van een gevoel, gedachtegang of herinnering. Deze groeien uit in intieme tekeningen en textiele werken die onze zintuigen prikkelen. In tegenstelling tot het zachte en tedere materiaal waarmee ze werkt, snijdt Celina in haar werk eerder moeilijke en kwetsbare thema's aan.