Mushroom, acryl, gouache, vinyl en potlood op papier, 42 x 29 cm.

In Kunstletters #027 draait alles rond lijnen. Met op de cover een werk van Ellen Claes. Ook in haar werk neemt de lijn een opvallende plaats in. Ellen wisselt los en chaotisch af met orde en structuur, maar altijd in een heel eigen vormentaal.

Ellen: ‘Ik werk graag binnen een raster, wat ertoe leidt dat ik me aan eenvoudige vormen hou. Ik start meestal met een achtergrondkleur, daarop maak ik een raster en van daaruit werk ik het beeld verder uit. Vanuit abstractie probeer ik vormen en kleuren naar een soort orde te sturen. Zo ontdekte ik dat de manier waarop je punten in een raster verbindt heel wat mogelijkheden biedt om tot een beeld te komen.

Ik schipper tussen dit soort werk en creaties waarbij chaos overheerst en ik alles loslaat. De twee stijlen staan diametraal tegenover elkaar. Orde en structuur wissel ik op die manier af met vrijheid. Het zorgt er misschien voor dat er minder samenhang in mijn werk zit. Maar ik heb de afwisseling tussen orde en chaos nodig om het voor mezelf spannend te houden.

Ik hou ervan om acryl te combineren met balpen. De pen zorgt voor precisie die ik niet kan bereiken met verf. Bovendien ben ik gek op de typische blauwe Bic-kleur. Ook de snelle droogtijd van acryl ligt me, aangezien ik weinig geduld heb. Ik werk graag snel en probeer een werk in één ‘sessie’ af te werken.

Ik heb geen kunstopleiding gevolgd en heb weinig kennis van regels en technieken. Dat zorgt ervoor dat ik gewoon al doende uitzoek wat werkt en wat niet. Ik hou me dus niet aan conventies en doe niet aan hokjesdenken. Ik probeer een eigen vormentaal en thema te ontwikkelen, dat te verfijnen en verder te onderzoeken. Ik teken om te zoeken, te vinden, te organiseren, om te zien wat er kan gebeuren.’

There are no old people anymore, acryl, vinyl, pen en potlood op papier, 21 x 29 cm.

Ellen Claes

°1977
Woont in Alken.
Werkt aan een eigenzinnig oeuvre, waarin zowel orde als chaos een plaats hebben.