Théo Bédard maakt illustraties en karikaturen, vaak voor de pers. De Franse kunstenaar ruilde enkele jaren geleden Frankrijk in voor Brussel. Hij ziet zijn schetsboek vooral als een belangrijk startpunt om ideeën voor opdrachten verder uit te werken. 'Ik wil met mijn werk vooral een visuele shock veroorzaken'.
Brad: 'Ik ben Brad Odeth, een illustrator en striptekenaar, ik werk regelmatig voor de pers. Ik ben geen striptekenaar, mijn tekeningen moeten dus niet per se grappig zijn. Ik ben graag transparant in mijn illustraties: als een onderwerp niet is, voel ik ook niet de behoefte om er een humoristische illustratie bij te verzinnen. Ik wil met mijn werk vooral een visuele shock veroorzaken die een duidelijke mening naar voor brengt.
Ik combineer vaak verschillende technieken in mijn werk. Ik wil me niet beperken tot een grafische stijl. Ik ben nieuwsgierig en altijd op zoek naar manieren om door experiment met nieuwe ideeën op de proppen te komen.'
Hoe helpt je schetsboek je bij het ontwikkelen en verfijnen van je persoonlijke illustratiestijl?
Brad: 'Ik gebruik een schetsboek als basismateriaal voor al mijn projecten. De belangrijkste reden waarom ik voor een schetsboek kies, is dat het betaalbaar is en dat het papier goed genoeg is voor verschillende technieken. Ik heb in mijn praktijk geen behoefte aan papier van hoge kwaliteit of specifieke formaten, tenzij het voor een heel specifiek project is. Door de mogelijkheden die digitaliseren biedt, kan ik de afmetingen van mijn tekening aanpassen zoals ik wil.'
Hoe vaak schets je en hoe belangrijk is het voor je creatieve proces?
Brad: 'Mijn illustraties en strips vertrekken vanuit ideeën die ik in mijn schetsboek ontwikkelde. Voor mij maakt schetsen een essentieel onderdeel uit van het productieproces. Als ik in mijn schetsboek werk, ben ik bezig met het ontwikkelen van een specifiek project. Elke tekening, zelfs de ‘slechte’, kan een plaats vinden in een illustratie of een stripverhaal.'
Wat zijn je favoriete gereedschappen of materialen in je schetsboek?
Brad: 'Ik gebruik meestal de gereedschappen en materialen die nodig zijn voor het project waar ik mee bezig ben, dus ik heb geen vast gereedschap voor mijn werk. Ik gebruik wel graag houtskool als het past bij de illustratie.'
Heeft een atelier in Brussel.
Studeerde aan de Ecole Nationale Supérieur d'Art de Bourges.
Werkt voor verschillende magazines.